Pengikut Terbaik!

06 Disember 2012

Coretan kala lapang


Salam sejahtera  penatap ruangan blogku.. ^_^ ,

Sudah lama rasanya jari-jemari pendek ini tidak menari di atas papan kekunci ini melakar cerita hati kerana sering kali hanya memuatkan entry berbentuk informasi sahaja. Kali ini, hatiku membenarkan jari ku melakar satu gambaran tentang dirinya..

ada yang bertanya, aku sudah berpunya atau belum.. ya, aku belum berpunya..hari itu?? Hmm..pernah ‘terlanjur’ untuk meletakkan title ‘sudah berpunya…tetapi hanya pada nama..tidak pernah berjumpa pun sepanjang perhubungan itu.. ya, aku pernah memiliki perasaan itu kepada dia..suatu ketika dahulu…tapi saat aku mendambakannya..dia tidak tahu akan itu…tetapi saat dia dekat..rasa itu sudah hilang…apabila dia dekat?? Huhu..aku sendiri tidak pasti akan keikhlasannya saat dia memintaku menjadi teman rapatnya..sejujurnya..aku rasa pada masa itu dia hanya rasa keseorangan..dan hanya aku yang ada di saat dia rasa sunyi..dan aku juga terlanjur untuk berkata ya..sebenarnya sedikit menyesal waktu itu…ya, hubungan tanpa rasa..memang tidak akan sampai ke mana..hubungan itu sekejap saja..aku tidak ingin terus-terusan menganiayai hati aku sendiri dan aku juga tidak ingin menganiayai dia..wahai awak..kalau awak baca entry ini..maafkan saya ya.. saya cuma tidak mahu seksa hati saya dan juga hati awak…

sejujurnya, bukannya aku tidak sedar.. ada juga insan yang cuba merapati diriku..tetapi kadang-kadang pilihan yang terbaik aku boleh buat adalah buat –buat tidak tahu sahaja…bukan nak jual mahal ya..aku tidaklah sebaik manapun..malah sejujurnya, aku kurang berkualiti untuk jadi seseorang yang akan prihatin terhadap insan berlawanan jenis..buat masa ini…

hatiku seperti tertutup buat masa ini..bagi sesetengah orang..keadaan ini mungkin sangat membimbangkan..tetapi untuk diri aku..aku tak bimbang lagi..mungkin belum sampai giliran aku lagi…dan mungkin aku belum cukup matang lagi dari segi soal perasaan..belum bersedia untuk bertanggungjawab menjaga hati orang lain..ya, jangan melangkah ke alam percintaan jika hati anda tidak bersedia..itu pengajaran yang aku dapat dari kisah lalu…

dengan izin Tuhan, semoga aku mampu menyimpan hati ini hanya kepada yang berhak memilikinya..kerana hati kita cuma satu saja..kalau hati luka..susah untuk pulih..lebih teruk lagi..kalau hati ini dibawa lari oleh insan yang tidak bertanggungjawab..bagaimana??

di saat ini, ramai rakan yang ku kenali..sedang berlumba-lumba mencari pasangan..kalau berhasil menjadi pasangan hidup..tahniah aku ucapkan..tetapi kalau setakat untuk menghilangkan status ‘single’ itu..baiklah kiranya anda hentikan perlumbaan itu.. kerana akhirnya..hanya kelukaan yang anda terima..jangan sia-siakan hati anda..percayalah..masa yang sesuai untuk itu akan tiba juga dalam hidup anda.. andai jodoh, tidak akan kemana..

apa??kalau tiada usaha..mana nak jumpa jodoh???

Huhu..tentang soal itu..janganlah dirisaukan..jodoh itu suratan..bukan paksaan..walau apa jua cara sekalipun anda cuba mencari ke seluruh pelosok dunia dan cuba memaksa pasangan anda terus berada di sisi anda..andai jodoh anda bukan dengan si dia..anda tetap tidak akan bersama si dia..tetapi..andai anda nikmati hidup yang anda jalani sekarang dengan sepenuhnya.. yakinlah..akan ada yang memandang anda..menerima diri anda seadanya..dan di saat dia menghampiri anda..dan anda mampu tersenyum saat teringat padanya.. menerima sisi yang paling buruk dalam dirinya..maka dia yang terbaik untuk diri anda..

Oleh hal yang demikian, rakan-rakan doakanlah semoga hati saya hanya memandang kepada insan yang sepatutnya..doakan saya mampu mengubah kelemahan saya..doakan saya mampu memperbaiki sedikit demi sedikit kekurangan diri saya..doakan saya menjadi sebetul-betulnya ‘insan’..

Sekian coretan kali ini..memandangkan jari ini keletihan menari tanpa henti..

Salam sayang,
Cristine Teo

Tiada ulasan: