Pengikut Terbaik!

24 November 2010

Pengajaran Tentang Cinta


Salam semua..

Di sini aku ingin berkongsi sebuah cerita tentang diri aku..bukan untuk sesukanya aku menyatakan kisah aku..sudah tentunya ada pengajaran yang aku selitkan dalam cerita aku..terpulang..sama ada anda terima atau tidak..

Mengimbas kembali kenangan lalu..terkenang seseorang yang letaknya sangat dalam di hati tetapi kini jauh pergi meninggalkan aku dan yang lain-lain..seseorang yang sering dilukakan dan tersakiti hatinya tetapi tetap bersabar dan mengalah..seseorang yang memahami setiap sudut dan perangaiku namun aku tidak pernah cuba memahaminya seperti mana dia memahamiku.. keegoaan memakan diriku sendiri..mengapa kini harus menyesal?? Penyesalan yang tiada penghujung sedangkan akulah kononnya perempuan berhati batu yang tiada perasaan….

Apabila diingatkan kembali detik perkenalan, segalanya berjalan dengan baik, sangat manis bila dikenang..tiada siapa dapat menyangkal bahawa dia sememangnya insan yang sangat baik dan sebaik-baiknya lelaki yang pernah aku temui dalam hidupku..semua turut menyenanginya..seiring dengan masa, turut digosipkan dengan dia..aku memberi reaksi kurang senang..walaupun sebenarnya jauh di lubuk hati..aku menyenanginya..dan sememangnya tiada apa-apa yang berlaku antara kami..walaupun pada masa yang sama..kedengaran juga desas-desus tentang dia menyukai seseorang yang lain..dan aku tau..aku juga boleh menerima itu..kerana sememangnya tiada apa-apapun antara kami..

Dia seorang yang mementingkan pendidikan..buktinya dia sentiasa cuba melakukan yang terbaik dalam peperiksaannya…dan banyak kenangan yang aku kongsi bersamanya…sama ada berdua..mahupun dengan rakan-rakan yang lain..

Semakin lama, diri semakin yakin dengan apa yang dirasakan..namun masih sedaya-upaya menafikan perasaan di sebalik topeng keegoanku yang tak berfaedah langsung..bagiku..biar perasaan itu begitu sahaja..kerna  diri tidak mampu mempercayai mana-mana kata cinta yang dilafazkan oleh insan bernama lelaki..bagi diri ini..semua itu DUSTA belaka..lagipun..aku menyimpan cita-cita setinggi langit yang perlu kugapai…untuk diri aku, keluarga, dan orang-orang yang banyak berkorban untuk aku..

Dia menyatakan cinta..dan luahan cintanya itu kubiarkan begitu sahaja ..dan dia menyepikan dirinya..diam sejuta makna…


Di tahun yang berikutnya..hubungan kembali pulih..dia bersikap seperti sediakala..menghantar mesej dan menelefonku di tengah malam..buat aku GEMBIRA.. namun luaranku..masih keras..seperti tiada apa-apa yang berlaku..dia menyatakan harapannya..agar dapat melangkah masuk ke IPTA yang sama denganku..

Namun..suratan menentukan...kami ditakdirkan untuk tidak bersama…kami masuk ke IPTA yang berbeza..dari situ aku mula merasakan..sememangnya tiada jodoh antara kami..walaupun begitu..aku masih memasang angan…bahawa dia lelaki pertama dan terakhir selain ayahku dalam hidupku…yang bakal menjagaku seumur hidupku…

Seperti biasa, kami masih kekal berhubung..selalunya..dia yang akan menelefonku..tapi kadang-kadang..bila perasaan bersalah timbul dalam diri..aku mengambil inisiatif untuk menghubunginya dahulu…

Kemudian, dia memberitahuku yang dia kurang sihat..terdapat ketulan pelik di kakinya..bukan Gout kata doktor…entah apa..aku menasihatinya untuk terus mendapatkan rawatan doktor…kerana aku risau itu bakal mengganggu perjalanan kuliahnya…dia menurut nasihatku..dia mendapat suntikan penahan sakit daripada doktor..tetapi itu tidak membuatkan keadaan bertambah baik..sebaliknya..kakinya semakin teruk…

Isnin,
Aku mendapat mesej daripada kenalan rapatku, mengkhabarkan…dia ..LEUKIMIA… betapa luluhnya hati aku ketika itu..hancur…hancur hati ini..tidak dapat menahan emosi..air mata berlumba-lumba untuk keluar…malamnya, aku menghubunginya…dia ditahan di wad..malam itu, sedaya-upaya ku lembutkan suaraku..menjaga hatinya..sebak yang menghimpit di dada..sedaya upaya aku tahan..ku tidak ingin dia tahu…namun..air mata ini tidak mampu menutup perasaan sebenar dalam hati..tetap tidak henti-henti terus meluncur di pipiku..sangat-sangat hiba dan luluh hati ini mendengar luahan hatinya…perbualan kami beberapa kali terganggu dan terhenti kerana jururuwat datang memeriksanya selang beberapa minit..


Dia: kau tahu…
Aku: tahu apa…
Dia: aku sedang menghitung hari ni…
Aku: aishh..hari apa pula nii…jangan lah macam tu..everything will be fine okay…
Dia : aku sedang menghitung hari tengok rambutku makin gugur.kan aku amik kemo…
Aku: tak apalah tu..rambut boleh tumbuh semula..yang penting kau sihat..
Dia: kau tahu..
Aku: apa??
Dia: mesti aku makin kurus lepas ni kan…

Aku terkelu…

Dia: kau tahu…
Aku: apa?? (cuba menahan tangisan…)
Dia: gusi aku berdarah….sakit…
Aku: tabah okay…semua akan okay2 saja…kuatkan semangat…kami semua support kau..
Dia: weh..ayah kau tahu ka pasal aku sakit??
Aku: ya…dia tahu..
Dia: ahhh..malunya aku..
Aku: napa malu?? Dia risaukan kau la..
Dia: hmmm…

Disebabkan jururawat sibuk berulang alik memeriksanya..kami menghentikan perbualan..sakitnya dalam dada ini menahan hiba…usah dicakap..sedaya upaya ku tidak menunjukkan kesedihanku ketika berbual dengannya..menangis tidak berbunyi..

Oh.!! Kenapa perlu dia yang menghadapi semua ini????! Setelah selesai menelefonnya..aku bertanya pendapat rakanku…tentang perasaanku..kawanku memberikan nasihat agar ku luahkan saja perasaan hatiku sebelum terlambat..


Dan aku menerima nasihat itu..ku bercadang untuk meluahkan rasa hatiku padanya..pada malam berikutnya..memandang ketika itu sudah lewat malam dan aku tidak ingin mengganggunya…

Petang esok..setelah habis kuliah..aku menghantar mesej bertanya khabar kepadanya..namun tidak dibalas..ku mula rasa tidak sedap hati…dan  petang itu…bagaikan halilintar membelah dadaku bila aku mendapat mesej..dia telah dimasukkan ke wad ICU…air mata sudah tidak ego lagi untuk menampilkan diri…menjadi penemanku setiap saat..aku terus mendapat mesej..dia semakin tenat…rasa seperti mahu pitam..Ya Tuhan…kuatkan hatiku mengharungi detik ini..apa yang aku harus buat ya Tuhan…

Akhirnya…kawanku menelefonku..

Rakan: tine..aku harap kau tabah k…
Aku: kenapa… (suaraku sudah hampir tidak terkeluar)
Rakan: dia dah tiada…..

Telefon terlepas dari tanganku…dunia kelam…dia meninggal tepat pukul 10.30 malam, 31 Ogos 2010..hari di mana seluruh rakyat Malaysia sedang bersuka-ria menyambut ulang tahun kemerdekaan..tapi aku, keluarganya..rakan-rakanya…sedang menangis hiba..menangis sekuat-kuatnya..namun itu tidak mampu MENGEMBALIKANNYA! ..duniaku terasa gelap..aku menjadi lesu dan tidak bermaya untuk hari-hari seterusnya…aku belum sempat pun untuk menyatakan perasaanku padanya..agar sekurang-kurangnya dia tahu apa yang aku rasa..aku cuma terlambat kurang daripada 24 jam...tetapi cukup membuatkan aku menyesal sampai bila-bila...

Kini..sudah dua tahun dia meninggalkan kami pergi..meninggalkan segala kenangannya bersama kami….di sini..aku  cuma ingin menasihatkan kalian semua..jika dalam hati anda ada seseorang..yang anda sayang..tapi anda belum luahkannya..ungkapkanlah sayang anda itu sebelum terlambat..tidak kira..sama ada dia terima anda atau tidak..yang penting..anda sudah lepaskan beban hati anda..kerana bila dia pergi untuk selamanya..kamu tidak akan pernah berpeluang lagi untuk mengungkapkannya…yang tinggal..hanya penyesalan yang tidak pernah akan luput..

Tiada ulasan: